Hoppa till innehållet

Truppstrid: Skillnad mellan sidversioner

144 byte lades till ,  27 januari 2013
ingen redigeringssammanfattning
Ingen redigeringssammanfattning
Rad 4: Rad 4:
Spelarkaraktärer, större monster och vissa speciella NPC's kan göra stora skillnader i dessa slag. Genom att leda trupperna antingen på avstånd eller vid frontlinjen kan de snabbt vända stridens gång mot det bättre.
Spelarkaraktärer, större monster och vissa speciella NPC's kan göra stora skillnader i dessa slag. Genom att leda trupperna antingen på avstånd eller vid frontlinjen kan de snabbt vända stridens gång mot det bättre.


Fokus ligger på att med relativ snabbhet kunna urskilja hur större strider urartar sig utan att viktiga karaktärer känns överflödiga. Strierna är därför något mer abstrakta. Var runda är ca en minut istället för sex sekunder.
Fokus ligger på att med relativ snabbhet kunna urskilja hur större strider urartar sig utan att viktiga karaktärer känns överflödiga. Strierna är därför något mer abstrakta. Var runda är ca en halv minut istället för sex sekunder.


== Grundtrupper ==
== Grundtrupper ==
Rad 15: Rad 15:
**Vid miss gör truppen halv skada (hälften av tärningarna, avrunda nedåt)
**Vid miss gör truppen halv skada (hälften av tärningarna, avrunda nedåt)
* Stats baserad på en grundsoldat
* Stats baserad på en grundsoldat
* 5 hp per person, dvs 30 HP
* 5 hp per person (dvs 30 HP för en vanlig trupp)
** För var förlorade 5 hp slås en soldat ut ur striden
** För var förlorade 5 hp under 30 slås en soldat ut ur striden
** Vid level up ökas HP med 5
** Vid level up ökas HP med 5


=== Seige Weapons ===
=== Seige Weapons ===
Seige weapons kan avfyras en gång per runda. Till skillnad från vanliga trupper gör dessa inte halv skada vid miss utan gör då ingen skada. De har dock möjligheten att lyckas med en critical hit.
Seige weapons kan vanligtvis avfyras en gång per runda, men . Till skillnad från vanliga trupper gör dessa inte halv skada vid miss utan gör då ingen skada. De har dock möjligheten att lyckas med en critical hit.


Träffar bestäms av truppens [[engineerging]] skill. Detta ersätter deras vanliga attackbonus. Det krävs mins 2 soldater för att kunna avfyra vapnet.
Träffar bestäms av truppens [[engineerging]] skill. Detta ersätter deras vanliga attackbonus. Det krävs mins 2 soldater för att kunna avfyra vapnet.
Rad 47: Rad 47:


== Magi ==
== Magi ==
*Magi kostar dubbla antalet spellpoints att använda under truppstrider. Detta återspeglar att magin kastas mer än en gång under rundan. ''Kan komma att ändras.''
<blockquote>''*Nedanstående regler har inte speltestats ordentligt änno och kan komma att ändras.*''</blockquote>
*Magi kostar dubbla antalet spellpoints att använda under truppstrider. Detta återspeglar att magin kastas mer än en gång under rundan.  
**Magi som buffar 1 person kostar 6 gånger så mycket för att det ska påverka en vänlig trupp.
**Magi som buffar 1 person kostar 6 gånger så mycket för att det ska påverka en vänlig trupp.
*** För varje saknad soldat kostar 1 ggr mindre (dvs 4 soldater kostar 4 ggr så mycket)
*** För varje saknad soldat kostar 1 ggr mindre (dvs 4 soldater kostar 4 ggr så mycket)


[[Kategori:Regler]]
[[Kategori:Regler]]