Krutvapen: Skillnad mellan sidversioner

ingen redigeringssammanfattning
Ingen redigeringssammanfattning
Rad 3: Rad 3:
Alla krutvapen använder två delar för ammunition: krutpaket och kula. Krutpaketet brukar ofta vara en bit tyg, papper eller annat tunt material format som en ficka eller påse fyllt med krut tillräckligt för en avfyrning. Kulan brukar ofta bestå bly men andra hårda material går till viss del att använda, förutsatt att den är formad för att passa i pipan.  
Alla krutvapen använder två delar för ammunition: krutpaket och kula. Krutpaketet brukar ofta vara en bit tyg, papper eller annat tunt material format som en ficka eller påse fyllt med krut tillräckligt för en avfyrning. Kulan brukar ofta bestå bly men andra hårda material går till viss del att använda, förutsatt att den är formad för att passa i pipan.  


{| class="wikitable"
=== Kulturell påverkan ===
|+Krutvapen
De vanligaste typer av krutvapen är musköter och pistoler. Arteriska armén och flottan använder nästan uteslutande musköter för sina marinsoldater och det är även vanligt att de andra sjömännen har tillgång till dessa. För de som inte har möjlighet att bära med sig gevären blir istället utrustade med pistoler.
! Light Weapons || Cost || Damage || Critical || Range Increment || Weight || Type
|-
| [[Krutvapen#Flintlåspistol|Pistol]] || 250 gp || 1d10 || x3 || 50 ft. || 3 lb. || Piercing
|-
! Two-Handed Weapons || Cost || Damage || Critical || Range Increment || Weight || Type
|-
| [[Krutvapen#Flintlåsgevär|Rifle]] || 500 gp || 1d12 || x3 || 150 ft. || 10 lb. || Piercing
|-
| [[Krutvapen#Musköt|Musket]] || 1000 gp || Up to 3d6 || x2 || 15-ft. cone || 15 lb || Piercing
|-
|}


==Flintlåspistol==
Det temeriska bidraget till krutvapen är de muskedunder som deras musketörer är särskillt tränade för att använda.
Flintlåspistoler kräver 1 [http://www.d20srd.org/srd/combat/actionsInCombat.htm#moveActions move action] för att ladda om och ger [http://www.d20srd.org/srd/combat/attacksOfOpportunity.htm attack of opportunity], precis som en [http://www.d20srd.org/srd/equipment/weapons.htm#crossbowLight light crossbow].  


== Flintlåsgevär ==
=== Regler ===
Flintlåsgevär kräver 1 [http://www.d20srd.org/srd/combat/actionsInCombat.htm#fullRoundActions full-round action] för att ladda om och ger [http://www.d20srd.org/srd/combat/attacksOfOpportunity.htm attack of opportunity], precis som en [http://www.d20srd.org/srd/equipment/weapons.htm#crossbowHeavy heavy crossbow].
För fler detaljer gällande reglerna för krutvapen se [http://www.d20pfsrd.com/equipment---final/firearms Pathfinders regler om fireams].


== Musköt ==
Stjärnhavet använder vanlighetsgraden [http://www.d20pfsrd.com/equipment---final/firearms#TOC-Firearms-in-Your-Campaign Commonplace Guns] med undantaget att det inte finns några advanced firearms.
Musköter är en typ av grovkalibrigt gevär som skapades av temeriska alkemister under tidiga ockupationen i ett försök att göra sina egna gevär. Resultatet blev ett oprecist och tungt vapen som använde långt mer ammunition än vanligt och hade näst intill ingen räckvidd. De flesta har övergett dessa gamla typer av vapen, bland annat på grund av den särskillda träningen som krävs för att använda det ordentligt men de [[temeriska musketörerna]] svär fortfarande vid deras nytta, mycket tack vare skadan det kan åstadkomma på nära avstånd.
 
Laddning av en musköt kräver 1 [http://www.d20srd.org/srd/combat/actionsInCombat.htm#fullRoundActions full-round action] för att ladda om och ger [http://www.d20srd.org/srd/combat/attacksOfOpportunity.htm attack of opportunity].  Musköter kräver tre krutpaket för att avfyras ordentligt. Används färre paket ger det -2 attack och en tärning mindre i skada per saknad laddning. Under avlossningen splittras kulorna av trycket och lämnar mynningen i en hagelstorm av bly.
 
Skadan av musköter bestäms av avståndet till målet inom en 15 fot lång kon. Alla mål inom konen riskeras att bli träffade av en salva.
 
{| style="width: 200px; text-align: center;"
! align="left" | Range to Target || Attack Penalty || Damage
|-
| align="left" | Up to 5 ft. || - || 3d6
|-
| align="left" | 6 to 10 ft. || -2 || 2d6
|-
| align="left" | 11 to 15 ft. || -4 || 1d6
|}
 
På grund av en musköts uppbyggnad kan man ladda den med annat än vanliga kulor, t.ex. stengrus eller pengar men gör då bara 1d4 i skada. Laddar man den däremot med salt tar fienderna bara 1d3 vanlig skada men måste då även klara en fortitude save på DC 15 eller bli dazed i en runda. Andra kultyper kan ge liknande eller andra effekter.


[[Kategori:Regler]]
[[Kategori:Regler]]
[[Kategori:Vapen]]
[[Kategori:Vapen]]