Truppstrid: Skillnad mellan sidversioner

241 byte lades till ,  27 januari 2013
 
(3 mellanliggande sidversioner av samma användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
{{Stub}}
'''{{PAGENAME}}''' används vid större slagfält där flera trupper finns representerade. De används vanligtvis på skeppstrider och bordningar, men kan också användas på land där det finns många stridande.
'''{{PAGENAME}}''' används vid större slagfält där flera trupper finns representerade. De används vanligtvis på skeppstrider och bordningar, men kan också användas på land där det finns många stridande.


Rad 19: Rad 18:
** Vid level up ökas HP med 5
** Vid level up ökas HP med 5


=== Seige Weapons ===
== Flytt och Storlek ==
Siege weapons följer fortfarande [http://www.d20pfsrd.com/gamemastering/siege-engines Pathinfinders regler] i hur de används.  
[[Fil:2x3squares.png|thumbnail|right|2x3 rutor, standardstorleken för den plats en trupp tar upp.]]
Varje trupp tar upp en yta på ca 30 kvadratfot. Det innebär att ca 2x3 "rutor" är en "truppruta".


Till skillnad från vanliga trupper gör dessa inte halv skada vid miss utan gör då ingen skada men de har dock möjligheten att lyckas med en critical hit.
Varje trupp eller spelare som kan röra sig obehindrat kan under en runda förflytta sig 1 ruta per 10 ft. movement speed. Om en ruta är i kontakt med en fientlig enhet kan man max flytta sig 2 rutor. Flyttar man mer än en ruta som är i kontakt med en fientlig enhet gör trupper 1d6 mindre i skada.
 
==== Laddningstider ====
Räkna med att en runda i truppstrid motsvarar 5 rundor för att räkna ut hur snabbt man kan avfyra vapnet och nollställ räkningen när vapnet är avfyrat. Om det blir en ojämn summa, t.ex. att vissa rundor kan ett vapen avfyras en gång och nästa runda dubbelt så många, så avrundas det neråt (i det här fallet 1 ggr per runda).
 
=====Exempel på laddningstider=====
{| class="wikitable"
! align="left" | Vapen
!Avfyras
!Crew
|-
|Ballista
|2 ggr / runda
| align="center" |1
|-
|Cannon
|1 ggr / runda
| align="center" |2
|-
|Catapult, heavy
|1 ggr / 2 rundor
| align="center" |4
|}
 
Lägg märke till att featen [http://www.d20pfsrd.com/feats/combat-feats/master-siege-engineer-combat Master Siege Engineer] dubblar antalet avfyrade skott per runda.


== Spelarstöd ==
== Spelarstöd ==
Rad 63: Rad 39:
==== Exempel ====
==== Exempel ====
''En full trupp tar '''13''' skada vilket orsakar att '''två''' soldater går ner. Alf använder en cure light wounds och helar '''6 hp.''' Han får 23 på sin heal check och lyckas därför resa '''en''' av soldaterna. Den andra soldaten avlider.''
''En full trupp tar '''13''' skada vilket orsakar att '''två''' soldater går ner. Alf använder en cure light wounds och helar '''6 hp.''' Han får 23 på sin heal check och lyckas därför resa '''en''' av soldaterna. Den andra soldaten avlider.''
== Flytt och Storlek ==
[[Fil:2x3squares.png|thumbnail|right|2x3 rutor, standardstorleken för den plats en trupp tar upp.]]
Varje trupp tar upp en yta på ca 30 kvadratfot. Det innebär att ca 2x3 "rutor" är en "truppruta".
Varje trupp eller spelare som kan röra sig obehindrat kan förflytta sig 10 rutor per runda. Om en ruta är i kontakt med en fientlig enhet kan man max flytta sig 2 rutor. Flyttar man mer än en ruta som är i kontakt med en fientlig enhet gör trupper 1d6 mindre i skada.


== Magi ==
== Magi ==
<blockquote>''*Nedanstående regler har inte speltestats ordentligt änno och kan komma att ändras.*''</blockquote>
<blockquote>''*Nedanstående regler för magi har inte speltestats ordentligt ännu och kan komma att ändras.*''</blockquote>
*Magi kostar dubbla antalet spellpoints att använda under truppstrider. Detta återspeglar att magin kastas mer än en gång under rundan.  
*Magi kostar dubbla antalet spellpoints att använda under truppstrider. Detta återspeglar att magin kastas mer än en gång under rundan.  
**Magi som buffar 1 person kostar 6 gånger så mycket för att det ska påverka en vänlig trupp.
**Magi som buffar 1 person kostar 6 gånger så mycket för att det ska påverka en vänlig trupp.
*** För varje saknad soldat kostar 1 ggr mindre (dvs 4 soldater kostar 4 ggr så mycket)
*** För varje saknad soldat kostar 1 ggr mindre (dvs 4 soldater kostar 4 ggr så mycket)
== Seige Weapons ==
Siege weapons följer fortfarande [http://www.d20pfsrd.com/gamemastering/siege-engines Pathinfinders regler] i hur de används.
Till skillnad från vanliga trupper gör dessa inte halv skada vid miss utan gör då ingen skada men de har dock möjligheten att lyckas med en critical hit.
=== Laddningstider ===
Räkna med att en runda i truppstrid motsvarar 5 rundor för att räkna ut hur snabbt man kan avfyra vapnet och nollställ räkningen när vapnet är avfyrat. Om det blir en ojämn summa, t.ex. att vissa rundor kan ett vapen avfyras en gång och nästa runda dubbelt så många, så avrundas det neråt (i det här fallet 1 ggr per runda).
Lägg märke till att featen [http://www.d20pfsrd.com/feats/combat-feats/master-siege-engineer-combat Master Siege Engineer] dubblar antalet avfyrade skott per runda.
====Exempel på laddningstider====
{| class="wikitable"  style="text-align: center;"
! align="left" | Vapen
!Avfyras
!Crew
!Master Siege Engineer
|-
| align="left" |Ballista, light
|2 ggr / runda
|1
|4 ggr / runda
|-
| align="left" |Ballista, heavy
|1 ggr / runda
| align="center" |3
|2 ggr / runda
|-
| align="left" |Cannon
|1 ggr / runda
| align="center" |2
|2 ggr / runda
|-
| align="left" |Catapult, heavy
|1 ggr / 2 rundor
| align="center" |4
|1 ggr / runda
|}


[[Kategori:Regler]]
[[Kategori:Regler]]