Truppstrid: Skillnad mellan sidversioner

2 220 byte lades till ,  27 januari 2013
 
(16 mellanliggande sidversioner av samma användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
{{Stub}}
'''{{PAGENAME}}''' används vid större slagfält där flera trupper finns representerade. De används vanligtvis på skeppstrider och bordningar, men kan också användas på land där det finns många stridande.
'''{{PAGENAME}}''' används vid större slagfält där flera trupper finns representerade. De används vanligtvis på skeppstrider och bordningar, men kan också användas på land där det finns många stridande.


Spelarkaraktärer, större monster och vissa speciella NPC's kan göra stora skillnader i dessa slag. Genom att leda trupperna antingen på avstånd eller vid frontlinjen kan de snabbt vända stridens gång mot det bättre.
Spelarkaraktärer, större monster och vissa speciella NPC's kan göra stora skillnader i dessa slag. Genom att leda trupperna antingen på avstånd eller vid frontlinjen kan de snabbt vända stridens gång mot det bättre.


Fokus ligger på att med relativ snabbhet kunna urskilja hur större strider urartar sig utan att viktiga karaktärer känns överflödiga. Strierna är därför något mer abstrakta. Var runda är ca en minut istället för sex sekunder.
Fokus ligger på att med relativ snabbhet kunna urskilja hur större strider urartar sig utan att viktiga karaktärer känns överflödiga. Strierna är därför något mer abstrakta. Var runda är ca en halv minut istället för sex sekunder.


== Grundtrupper ==
== Grundtrupper ==
Varje person i en trupp kallas hädanefter för "soldat" och består vanligtvis av en small eller medium humanoid.
* Varje trupp är på max 6 soldater.  
* Varje trupp är på max 6 soldater.  
* Grundskada på 1d6/soldat
* Grundskada på 1d6/soldat vid träff
** +1d6 för varje tärningsgrad högre vapen (longsword 1d8 ger +1d6, bastard sword 1d10 ger +2d6)
** +1d6 för varje tärningsgrad högre vapen gör i skada uttöver 1d8 (dvs bastard sword 1d10 ger +1d6, greataxe ger +2d6)
**Vid träff gör truppen full skada
** -1d6 för varje tärningsgrad lägre vapen gör i skada uttöver 1d8 (dvs short sword -1d6, daggers -2d6))
*** Kan inte göra critical hits
** Kan inte göra critical hits
**Vid miss gör den halv skada (hälften av tärningarna, avrunda nedåt)
**Vid miss gör truppen halv skada (hälften av tärningarna, avrunda nedåt)
* Stats baserad på en grundsoldat
* Stats baserad på en grundsoldat
* 5 hp per person, dvs 30 HP
* 5 hp per person (dvs 30 HP för en vanlig trupp)
** För var 5 hp slås en soldat ut ur striden
** För var förlorade 5 hp under 30 slås en soldat ut ur striden
** Vid level up ökas HP med 5
** Vid level up ökas HP med 5


=== Seige Weapons ===
== Flytt och Storlek ==
Seige weapons kan avfyras en gång per runda. Till skillnad från vanliga trupper gör dessa inte halv skada vid miss. De har dock möjligheten att lyckas med en critical hit.
[[Fil:2x3squares.png|thumbnail|right|2x3 rutor, standardstorleken för den plats en trupp tar upp.]]
Varje trupp tar upp en yta på ca 30 kvadratfot. Det innebär att ca 2x3 "rutor" är en "truppruta".


Träffar bestäms av truppens [[engineerging]] skill. Detta ersätter deras vanliga attackbonus. Det krävs mins 2 soldater för att kunna avfyra vapnet.
Varje trupp eller spelare som kan röra sig obehindrat kan under en runda förflytta sig 1 ruta per 10 ft. movement speed. Om en ruta är i kontakt med en fientlig enhet kan man max flytta sig 2 rutor. Flyttar man mer än en ruta som är i kontakt med en fientlig enhet gör trupper 1d6 mindre i skada.


== Spelarstöd ==
== Spelarstöd ==
Rad 30: Rad 31:
** Vid miss gör truppen halv skada som vanligt
** Vid miss gör truppen halv skada som vanligt
* Skada delas mellan truppen och spelaren
* Skada delas mellan truppen och spelaren


=== Hela en trupp ===
=== Hela en trupp ===
Rad 39: Rad 39:
==== Exempel ====
==== Exempel ====
''En full trupp tar '''13''' skada vilket orsakar att '''två''' soldater går ner. Alf använder en cure light wounds och helar '''6 hp.''' Han får 23 på sin heal check och lyckas därför resa '''en''' av soldaterna. Den andra soldaten avlider.''
''En full trupp tar '''13''' skada vilket orsakar att '''två''' soldater går ner. Alf använder en cure light wounds och helar '''6 hp.''' Han får 23 på sin heal check och lyckas därför resa '''en''' av soldaterna. Den andra soldaten avlider.''
== Magi ==
<blockquote>''*Nedanstående regler för magi har inte speltestats ordentligt ännu och kan komma att ändras.*''</blockquote>
*Magi kostar dubbla antalet spellpoints att använda under truppstrider. Detta återspeglar att magin kastas mer än en gång under rundan.
**Magi som buffar 1 person kostar 6 gånger så mycket för att det ska påverka en vänlig trupp.
*** För varje saknad soldat kostar 1 ggr mindre (dvs 4 soldater kostar 4 ggr så mycket)
== Seige Weapons ==
Siege weapons följer fortfarande [http://www.d20pfsrd.com/gamemastering/siege-engines Pathinfinders regler] i hur de används.
Till skillnad från vanliga trupper gör dessa inte halv skada vid miss utan gör då ingen skada men de har dock möjligheten att lyckas med en critical hit.
=== Laddningstider ===
Räkna med att en runda i truppstrid motsvarar 5 rundor för att räkna ut hur snabbt man kan avfyra vapnet och nollställ räkningen när vapnet är avfyrat. Om det blir en ojämn summa, t.ex. att vissa rundor kan ett vapen avfyras en gång och nästa runda dubbelt så många, så avrundas det neråt (i det här fallet 1 ggr per runda).
Lägg märke till att featen [http://www.d20pfsrd.com/feats/combat-feats/master-siege-engineer-combat Master Siege Engineer] dubblar antalet avfyrade skott per runda.
====Exempel på laddningstider====
{| class="wikitable"  style="text-align: center;"
! align="left" | Vapen
!Avfyras
!Crew
!Master Siege Engineer
|-
| align="left" |Ballista, light
|2 ggr / runda
|1
|4 ggr / runda
|-
| align="left" |Ballista, heavy
|1 ggr / runda
| align="center" |3
|2 ggr / runda
|-
| align="left" |Cannon
|1 ggr / runda
| align="center" |2
|2 ggr / runda
|-
| align="left" |Catapult, heavy
|1 ggr / 2 rundor
| align="center" |4
|1 ggr / runda
|}




[[Kategori:Regler]]
[[Kategori:Regler]]