Hoppa till innehållet

Truppstrid: Skillnad mellan sidversioner

ingen redigeringssammanfattning
Ingen redigeringssammanfattning
Rad 1: Rad 1:
{{Stub}}
'''{{PAGENAME}}''' används vid större slagfält där flera trupper finns representerade. De används vanligtvis på skeppstrider och bordningar, men kan också användas på land där det finns många stridande.
'''{{PAGENAME}}''' används vid större slagfält där flera trupper finns representerade. De används vanligtvis på skeppstrider och bordningar, men kan också användas på land där det finns många stridande.


Rad 19: Rad 18:
** Vid level up ökas HP med 5
** Vid level up ökas HP med 5


=== Seige Weapons ===
== Flytt och Storlek ==
[[Fil:2x3squares.png|thumbnail|right|2x3 rutor, standardstorleken för den plats en trupp tar upp.]]
Varje trupp tar upp en yta på ca 30 kvadratfot. Det innebär att ca 2x3 "rutor" är en "truppruta".
 
Varje trupp eller spelare som kan röra sig obehindrat kan under en runda förflytta sig 1 ruta per 10 ft. movement speed. Om en ruta är i kontakt med en fientlig enhet kan man max flytta sig 2 rutor. Flyttar man mer än en ruta som är i kontakt med en fientlig enhet gör trupper 1d6 mindre i skada.
 
== Spelarstöd ==
Spelare kan hoppa in och hjälpa en trupp
* Truppen får i många avseenden spelarens stats, t.ex. saving throws, AC, attack bonus o.s.v. (men inte HP och skada)
** Spelare får +1 i attack bonus för var levande soldat (upp till max +6)
* Om spelaren träffar får hon bestämma om spelarens skada eller truppens skada ska räknas. Bestäms efter att tärningarna har rullats
** Vid miss gör truppen halv skada som vanligt
* Skada delas mellan truppen och spelaren
 
=== Hela en trupp ===
En trupp kan helas, men vissa saker kan spela roll
* Om en soldat har gått ner måste helaren hela minst 5 HP för att återuppliva dem
** För att lyckas återuppliva en soldat måste spelaren lyckas med en heal check på 20 för att lyckas väcka liv i dem och ytterliggare +5 för var soldat därefter.
** Soldater kan återupplivas senast en runda efter att de gått ner
==== Exempel ====
''En full trupp tar '''13''' skada vilket orsakar att '''två''' soldater går ner. Alf använder en cure light wounds och helar '''6 hp.''' Han får 23 på sin heal check och lyckas därför resa '''en''' av soldaterna. Den andra soldaten avlider.''
 
== Magi ==
<blockquote>''*Nedanstående regler för magi har inte speltestats ordentligt ännu och kan komma att ändras.*''</blockquote>
*Magi kostar dubbla antalet spellpoints att använda under truppstrider. Detta återspeglar att magin kastas mer än en gång under rundan.
**Magi som buffar 1 person kostar 6 gånger så mycket för att det ska påverka en vänlig trupp.
*** För varje saknad soldat kostar 1 ggr mindre (dvs 4 soldater kostar 4 ggr så mycket)
 
== Seige Weapons ==
Siege weapons följer fortfarande [http://www.d20pfsrd.com/gamemastering/siege-engines Pathinfinders regler] i hur de används.  
Siege weapons följer fortfarande [http://www.d20pfsrd.com/gamemastering/siege-engines Pathinfinders regler] i hur de används.  


Till skillnad från vanliga trupper gör dessa inte halv skada vid miss utan gör då ingen skada men de har dock möjligheten att lyckas med en critical hit.
Till skillnad från vanliga trupper gör dessa inte halv skada vid miss utan gör då ingen skada men de har dock möjligheten att lyckas med en critical hit.


==== Laddningstider ====
=== Laddningstider ===
Räkna med att en runda i truppstrid motsvarar 5 rundor för att räkna ut hur snabbt man kan avfyra vapnet och nollställ räkningen när vapnet är avfyrat. Om det blir en ojämn summa, t.ex. att vissa rundor kan ett vapen avfyras en gång och nästa runda dubbelt så många, så avrundas det neråt (i det här fallet 1 ggr per runda).  
Räkna med att en runda i truppstrid motsvarar 5 rundor för att räkna ut hur snabbt man kan avfyra vapnet och nollställ räkningen när vapnet är avfyrat. Om det blir en ojämn summa, t.ex. att vissa rundor kan ett vapen avfyras en gång och nästa runda dubbelt så många, så avrundas det neråt (i det här fallet 1 ggr per runda).  


=====Exempel på laddningstider=====
====Exempel på laddningstider====
{| class="wikitable"  
{| class="wikitable"  
! align="left" | Vapen
! align="left" | Vapen
Rad 48: Rad 75:
Lägg märke till att featen [http://www.d20pfsrd.com/feats/combat-feats/master-siege-engineer-combat Master Siege Engineer] dubblar antalet avfyrade skott per runda.
Lägg märke till att featen [http://www.d20pfsrd.com/feats/combat-feats/master-siege-engineer-combat Master Siege Engineer] dubblar antalet avfyrade skott per runda.


== Spelarstöd ==
Spelare kan hoppa in och hjälpa en trupp
* Truppen får i många avseenden spelarens stats, t.ex. saving throws, AC, attack bonus o.s.v. (men inte HP och skada)
** Spelare får +1 i attack bonus för var levande soldat (upp till max +6)
* Om spelaren träffar får hon bestämma om spelarens skada eller truppens skada ska räknas. Bestäms efter att tärningarna har rullats
** Vid miss gör truppen halv skada som vanligt
* Skada delas mellan truppen och spelaren
=== Hela en trupp ===
En trupp kan helas, men vissa saker kan spela roll
* Om en soldat har gått ner måste helaren hela minst 5 HP för att återuppliva dem
** För att lyckas återuppliva en soldat måste spelaren lyckas med en heal check på 20 för att lyckas väcka liv i dem och ytterliggare +5 för var soldat därefter.
** Soldater kan återupplivas senast en runda efter att de gått ner
==== Exempel ====
''En full trupp tar '''13''' skada vilket orsakar att '''två''' soldater går ner. Alf använder en cure light wounds och helar '''6 hp.''' Han får 23 på sin heal check och lyckas därför resa '''en''' av soldaterna. Den andra soldaten avlider.''
== Flytt och Storlek ==
[[Fil:2x3squares.png|thumbnail|right|2x3 rutor, standardstorleken för den plats en trupp tar upp.]]
Varje trupp tar upp en yta på ca 30 kvadratfot. Det innebär att ca 2x3 "rutor" är en "truppruta".
Varje trupp eller spelare som kan röra sig obehindrat kan förflytta sig 10 rutor per runda. Om en ruta är i kontakt med en fientlig enhet kan man max flytta sig 2 rutor. Flyttar man mer än en ruta som är i kontakt med en fientlig enhet gör trupper 1d6 mindre i skada.
== Magi ==
<blockquote>''*Nedanstående regler har inte speltestats ordentligt änno och kan komma att ändras.*''</blockquote>
*Magi kostar dubbla antalet spellpoints att använda under truppstrider. Detta återspeglar att magin kastas mer än en gång under rundan.
**Magi som buffar 1 person kostar 6 gånger så mycket för att det ska påverka en vänlig trupp.
*** För varje saknad soldat kostar 1 ggr mindre (dvs 4 soldater kostar 4 ggr så mycket)


[[Kategori:Regler]]
[[Kategori:Regler]]